Aktivitetsoversigt

Holdplan for Aarhus 1900 PULS

Oversigt over alle hold i 1900 PULS

Tryk på + for at læse mere!

Atletik - Training Clinic

Tidspunkt: Fredag – 17.00-18.30

Sommerhalvåret: Marselisborghallen / Stadion.
Vinterhalvåret: Stadion – Ceres Park

Instruktør: Rachid Zaatri

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Intet

Beskrivelse:

  • Alsidig og sjov træning af grundlæggende koordination, kondition og kropslig færdighed
  • Helkropstræning med fokus på skadesforebyggelse
  • Erfaring med klassiske atletikdiscipliner

Training Clinic er for dig der gerne vil træne alsidigt og sjovt.

Vi træner grundlæggende koordination, styrke, løbeteknik og kondition – med udgangspunkt i atletikkens discipliner. Vi træner alle muskelgrupper, små som store, og tilrettelægger træningen så du ikke bliver skadet.

Fysisk og teknisk træning for alle aldersgrupper og alle niveauer. Du behøver hverken være i god form eller god til atletik – alle kan være med og træningen tilpasses den enkelte deltager.

Løb i hverdagene

Tidspunkt: Mandag og onsdag – 17.45-19.00

Sted: Foran Marselisborghallen

Instruktør: Arnold Mac Hansen & Ivan Sloth

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Intet

Beskrivelse:

  • Få et fællesskab bygget på din løbetræning
  • Løb med en af de mange forskellige grupper med tilpasset tempo og distance
  • Udfordringer for både nybegynderen og den erfarne løber

Vi starter fælles, hvorefter vi opdeler os i forskellige tempogrupper inden vi begiver os ud på dagens løbetur. Vores instruktører varierer distancerne og ruten fra gang til gang.

For os er løb meget mere end bare motion. Det er gode oplevelser, fællesskab og frisk luft. Vi tilbyder struktureret løbetræning med erfarne DGI-uddannede løbetrænere i en af landets mest aktive løbeklubber. På vores løbehold vil du blive en del af et løbefællesskab som matcher dit tempo og ambitionsniveau. Læg dertil at vi i Aarhus 1900 træner i naturskønne omgivelser, hvor Marselisskoven og kysten ud til Moesgaard Strand bliver din hjemmebane. Vi planlægger dagens rute for dig og sørger for, at du får varieret dit løb fra gang til gang. Det eneste du skal gøre er at møde op og være med.

Løb i weekenden

Tidspunkt: Lørdag 10.00 – 12.00

Sted: Foran Marselisborghallen

Instruktør: Erik Pedersen

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Intet

Beskrivelse:

  • En lang løbetur i et roligt tempo, som tillader snak og hygge
  • Rutelængder mellem 5 og 16 kilometer
  • Niveaudifferentierede løbegrupper

Om lørdagen løber vi en lang tur. Det foregår i et socialiserende tempo, så vi kan snakke sammen. Holdet opdeles efter hvilken distance man vil løbe fra 5 til 16 kilometer, men husk det er i roligt og hyggeligt tempo, hvor alle kan være med.

For os er løb meget mere end bare motion. Det er gode oplevelser, fællesskab og frisk luft. Vi tilbyder struktureret løbetræning med erfarne DGI-uddannede løbetrænere i en af landets mest aktive løbeklubber. På vores løbehold vil du blive en del af et løbefællesskab som matcher dit tempo og ambitionsniveau. Læg dertil at vi i Aarhus 1900 træner i naturskønne omgivelser, hvor Marselisskoven og kysten ud til Moesgaard Strand bliver din hjemmebane. Vi planlægger dagens rute for dig og sørger for, at du får varieret dit løb fra gang til gang. Det eneste du skal gøre er at møde op og være med.

Yoga for alle

Tidspunkt: Torsdag – 17.00-18.00

Sted: Mindeparken

Instruktør: Lene Gissel

Niveau: Alle – også mænd

Udstyrskrav: Yogamåtte (eller håndklæde)

Beskrivelse:

  • Yogaklassen tilbyder udvikling, udfordring og et frirum
  • Vi gennemgår klassiske yogastillinger, meditation, afspænding og åndedrætskontrol
  • Du vil opleve synergi mellem yogaen og Mindeparkens naturskønne omgivelser

Hvad enten du er nybegynder eller erfaren yogi, så vil denne klasse kunne tilbyde dig udvikling, udfordring og et frirum. Aktiviteten sker i og med din krop, og er derfor mere skånsom sammenlignet med anden fysisk træning, hvor der forekommer stød eller unaturlig kropsbelastning. De smukke og åbne omgivelser i Mindeparken forstærker indtrykket af yogaen, og ligeledes gør den friske luft som gennemstrømmer lungerne og kroppen.   

Yin Yoga for sportsfolk

Tidspunkt: Tirsdag – 17.00-18.00

Sted: Mindeparken (ved legepladsen)

Instruktør: Mathilde

Niveau: Alle – også mænd

Udstyrskrav: Yogamåtte, et tæppe eller stort håndklæde samt varmt tøj og strømper

Beskrivelse

  • Afspænding og afslapning gennem Yin Yogaens dybe og lange stræk
  • Et afbalanceret kompliment til hård fysisk træning
  • Træning af mentalt fokus og vejrtrækningskontrol

Føler du dig stiv og spændt i kroppen efter træning, eller oplever du ømheder dagen derpå? Har du et stillesiddende arbejde, der medfører smerter i ryg eller nakke? Så er de siddende og liggende udstrækningsøvelser i Yin Yoga måske noget for dig.

Yin Yoga er en stille yogastilart, hvor man i dybe stræk af 3-5 minutters varighed arbejder med  at smidiggøre bindevæv, sener og led. Mens mange af stillingerne er kendt fra mere klassiske Yang Yoga stilarter som Hatha, Ashtanga og Vinyasa, adskiller Yin Yoga sig ved, at man sidder eller ligger passivt i samme stilling i længere tid af gangen. Alle uden forkundskab til yoga kan derfor være med på holdet her.  

Udover den rent fysiske udstrækning træner Yin Yoga ens evner til at kunne give slip på tanker og bekymringer, ligesom der arbejdes med at berolige vejrtrækningen og være i det ubehag, som strækkene i en vis grad medfører. Yin Yoga er et perfekt komplement til Yang aktiviteter såsom løb, cykling, svømning og styrketræning – her skal du bare ikke nå noget, eller se ud på en bestemt måde.

MTB

Tidspunkt: Tirsdag og torsdag – 17.30-19.00

Sted: Observatoriestien

Instruktør: Brian Poulsen

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Egen MTB og cykelhjelm. (Afdeling har to cykler til udlejning. Pris 50,- og bookes efter først-til-mølle-princip. Kontakt Brian Poulsen for udlejning på bpo@live.dk / 22660095.)  

Beskrivelse:

  • Forbedring af din MTB teknik
  • Niveaudifferentieret undervisning
  • Kaffe før træningen starter

Vores træning handler om den gode MTB oplevelse med fællesskabet i højsædet. Vores instruktører vejleder dig i din udvikling på cyklen, og vi rummer både nybegynderen som den erfarne MTB’er. Vi starter ved Observatoriestien 1 med en kop kaffe 30 minutter før træningens start.

MTB basic

Tidspunkt: Søndag – 9.00-12.00

Sted: Observatoriestien

Instruktør: Brian Poulsen

Niveau: Begynder

Udstyrskrav: Egen MTB og cykelhjelm. (Afdeling har to cykler til udlejning. Pris 50,- og bookes efter først-til-mølle-princip. Kontakt Brian Poulsen for udlejning på bpo@live.dk / 22660095.)  

Beskrivelse:

  • Søndag på sporene i Marseligborgskovene
  • Grundlæggende tekniktræning
  • Kaffe før træningen starter

Har du mod på en søndagstur i et tempo hvor alle kan være med, og ønsker du måske også at arbejde med de grundlæggende teknikker, så kom med ud på sporene søndag formiddag. Vi starter ved Observatoriestien 1 med en kop kaffe 30 minutter før træningens start.

Svømning basic

Tidspunkt: Lørdag 8.45-10.00

Sted: Søndervangsskolens Svømmehal

Instruktør: Jesper Bali Rasmussen & Bjørn Juul Hansen

Niveau: Begyndere

Udstyrskrav: Eventuelt svømmebriller

Begrænsning: 15 deltagere.

Beskrivelse:

  • Fokus på vandtilvænning og vejrtrækningsteknik
  • Undervisning i basis teknik for stilarterne crawl, rygcrawl og brystsvømning
  • Individuelt tilpassede øvelser og feedback

På begynderholdet arbejder vi med vandtilvænning, vejrtrækningsteknik og basal svømmeteknik i stilarterne crawl, rygcrawl og brystsvømning. Instruktøren tilpasser øvelserne til dit individuelle niveau, og alle kan være med.

Svømning

Tidspunkt: Lørdag 9.45-11.00

Sted: Søndervangsskolens Svømmehal

Instruktør: Jesper Bali Rasmussen

Niveau: Let øvet og øvet. Kendskab til de tre stilarter, samt evnen til at svømme 100 meter uden pause.

Udstyrskrav: Svømmebriller

Begrænsning: 15 deltagere.

Beskrivelse:

  • Grundlæggende teknikundervisning i rygcrawl, crawl og brystsvømning
  • Forbedring af vejrtrækningsteknik og kondition
  • Krav: Kendskab til de tre stilarter, samt evnen til at svømme 100 meter uden pause

På svømmeholdet for let øvede er der fokus på grundlæggende teknikundervisning i stilarterne rygcrawl, crawl og brystsvømning. Vi arbejder desuden med vejrtrækningsteknik og kondition, for at du kommer til at kunne svømme hurtigere og længere. Kravet for deltagelse er kendskab til de tre stilarter, samt at man kan svømme 100 meter crawl uden pause.

Open Water Svømning

Tidspunkt: Lørdag 9.00-10.30

Sted: Ballehage

Instruktør: Torben Rokkedal & Ole Hemme

Niveau: Alle, men man skal kunne svømme.

Udstyrskrav: Svømmebriller og våddragt.  

Beskrivelse:

  • Forbedring af tekniske færdigheder som havsvømmer
  • Interval eller distancetræning fra 400-1900 meter
  • Niveauopdelte grupper
  • Instruktør med program og overblik over holdet

Til Open Water Svømningen træner vi dine tekniske færdigheder som havsvømmer, og vi svømmer enten korte intervaller eller længere distancer fra 400-1900 meter. Vi svømmer i niveauopdelte grupper, og der vil altid være en instruktør tilstede med program og overblik.

Open Water svømning udgør sammen med trailløb og mountainbike grundlaget for at prøve kræfter med det populære XTERRA Off Road Triathlon.

Inliners bane

Tidspunkt: Mandag – 18.00-20.00

Sted: Halmstadsgade ved skøjtehallen

Instruktør: Nicolai Benjamin Simmons

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Minimum cykelhjelm, men også gerne andet beskyttelse. Der er mulighed for at låne inliners efter først-til-mølle-princip. Kontakt gerne Nicolai på britten_silkeborg@hotmail.com / 28352323.

Beskrivelse:

  • Træning på lukket areal med 200 meter bane
  • Instruktion med plads til personlig feedback og tilretning
  • Teknik og detaljenørderi  

Rulleskøjteløb på 200 meter bane hvor teknikken er i højsædet, og vi nørder med detaljerne på et lukket areal. Der gives personlig instruktion så den enkelte udøver forbedrer sin teknik på inliners.

Inliners tur

Tidspunkt: Onsdag – 18.00-20.00

Sted: Brabrandstien, start ved Bremsagervej

Instruktør: Nicolai Benjamin Simmons / Louise Ammidsbøl Pedersen

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Minimum cykelhjelm, men også gerne andet beskyttelse. Der er mulighed for at låne inliners efter først-til-mølle-princip. Kontakt gerne Nicolai på britten_silkeborg@hotmail.com / 28352323.

Beskrivelse:

  • Få kilometer i benene når vi begiver os ud på ugens lange tur
  • Ruten tilpasses et niveau hvor alle kan køre med fra start til slut
  • Fællesskabet og oplevelsen er omdrejningspunktet for turen

På dette hold skal vi ud og røre os. Vi ruller 9 km, 15 km eller måske endnu længere hvis vejret og humøret er til det. Der er fokus på fællesskabet, så vi kører på et niveau, hvor alle kan være med hele vejen fra start til slut.  

O-løb intro

Tidspunkt: Udvalgte lørdage

Sted: Grumstolsvej 48, 8270 Højbjerg (med mindre andet er annonceret på hjemmesiden)

Instruktør: Kim, Frank, Anders, Sune eller Anton

Niveau: Begyndere

Udstyrskrav: Løbetøj

Beskrivelse:

  • Introduktion til grundlæggende orienteringsteknik
  • Øvelsesbaseret holdtræning
  • Opgaveløsning

På holdet bliver du introduceret til orienteringsløb og de grundlæggende orienteringsteknikker. Vi starter med en kort teoretisk introduktion til dagens øvelse, som efterfølgende prøves af i praksis. Her bliver du godt klædt på til at komme i gang med orienteringsløb!

O-løb teknik

Tidspunkt: Mandag – 18.00-20.00

Sted: Grumstolsvej 48, 8270 Højbjerg (med mindre andet er annonceret på hjemmesiden)

Instruktør: Kim, Frank, Anders, Sune eller Anton

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Løbetøj med lange bukser

Beskrivelse:

  • Opgaveløsning i naturskønne omgivelser
  • Løb i sjovt og udfordrende terræn
  • Natløb i vinterhalvåret med unik stemning

Orienteringsløbet udforsker det naturskønne terræn samtidig med, at vi får pulsen op. Øvelserne vil variere fra gang til gang, ligesom vi sommetider også prøver os selv af i nye områder. I vinterhalvåret gennemføres træningen som natløb, hvor vi løber med pandelamper.

O-løb interval

Tidspunkt: Onsdag – 18.00-19.00

Sted: Grumstolsvej 48, 8270 Højbjerg (med mindre andet er annonceret på hjemmesiden)

Instruktør: Kim, Frank, Anders, Sune eller Anton

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Løbetøj

Beskrivelse:

  • Intervaltræning med periodevis høj intensitet
  • Niveautilpasset træning og fælles pauser
  • Fire typer intervaltræning med skift fra gang til gang

Intervaltræning bygger din kondition op igennem træning med periodevis høj intensitet efterfulgt af korte pauser. Aktiviteten tilpasses den enkeltes niveau, således at pauserne bliver holdt i samlet flok. Vi skifter imellem fire typer intervaltræning fra gang til gang, så du bliver udfordret på nye måder.  

Outdoor Fitness

Tidspunkt: Torsdag 18.15-19.15

Sted: Foran Marselisborghallen

Instruktør: Mathias Kosack

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Intet

Beskrivelse: 

  • Kendte øvelser i ukendte omgivelser og variationer
  • Træning og leg i ét
  • Naturen som styrkecenter

Outdoorfitness er et tilbud om træning i naturen. Vi bruger de fantastiske omgivelser omkring Aarhus til at komme ud og dyrke noget motion med en hyggelig og social tilgang. Med nogle vante øvelser og aktiviteter, sætter vi dem ind i en uvant kontekst og opnår på den måde en helt ny brug af naturen. Outdoorfitness er altså til dig der vil ud i naturen og dyrke din motion og idræt. Vi løber i roligt tempo rundt til små “stationer” i byens natur.

Disc Golf

Tidspunkt: Tirsdag 19.00-20.00

Sted: Tilst Bypark, Tilst Parkvej 5

Instruktør: Martin Frederiksen

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Klubben Opdrift har discs til udlån. Det anbefales, at man køber sine egne discs, hvis man spiller ofte. De koster ca. 100 kroner per styk.

Beskrivelse: 

  • Mulighed for teknisk nørderi og perfektionering af sine kast
  • En anderledes idræt som trækker på golf og disc-sport
  • Foregår i et tempo man selv bestemmer

Disc Golf er en af verdens hurtigst voksende sportsgrene, og alene i Finland bygges der tæt ved 100 nye baner hvert år. Det er helt som golf, bare billigere, hurtigere, sjovere og mere fysisk. Det er også den eneste sport, hvor formålet er at kaste plastic i naturen.
I Aarhus er vi så heldige at have en af Danmarks bedste baner. Mød op, lær at kaste en “rigtig” disc, få et godt grin og en smule ømhed i skulderen dagen efter. Pas på – det er en vanedannende sport.

Disc Golf kan spilles af alle, og det er en god måde at komme i form på. Det er en fordel at have dyrket tennis, badminton, håndbold eller en anden sportsgren, hvor man er vant til at bruge overkroppen meget dynamisk. Omvendt er det også nok at have et godt boldøje eller en tilpas afslappet attitude.

Banen vi spiller på er anlagt af Disc Golf klubben Opdrift i samarbejde med Aarhus Kommune og DGI, og det er gratis at spille på banen året rundt.

Trailløb

Tidspunkt: Torsdag – 18.00–19.15

Sted: Aarhus 1900 Triathlon, Observatoriestien 1

Instruktør: Lasse Grøn

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Pandelampe i vinterhalvåret fra oktober-marts.

Beskrivelse:

  • Løb på og udenfor etablerede skovruter
  • Bakket og strandnært terræn
  • Garanti for en varieret, udfordrende og sjov løbeoplevelse

Trailløb er løb på og uden for de i forveen etablerede skovruter. Marselisborgskovens bakkede og strandnære terræn udgør arenaen for en varieret, udfordrende og sjov løbeoplevelse. Er du til jord under sålerne, og er du klar på en anderledes løbeoplevelse, så er det med garanti noget for dig!

Trailløb udgør sammen med mountainbike og havsvømning grundlaget for at prøve kræfter med det populære XTERRA Off Road Triathlon.

MTB TRI

Tidspunkt: Lørdag – 9.00-11.00

Sted: Aarhus 1900 Triathlon, Observatoriestien 1

Instruktør: Peter Lyksholm Sønderby & Helle Lyksholm Sønderby

Niveau: Let øvet – Man skal have prøvet det før.

Udstyrskrav: Egen cykel og hjelm

Beskrivelse:

  • Teknisk udfordrende MTB kørsel for den letøvede mountainbiker
  • Elementer af konditionstræning hvor pulsen skrues i vejret
  • Turen kombineres så alle mountainbikere vil blive udfordret uanset niveau

Aarhus 1900 tri MTB træningsholdet er for alle der vil køre en fællesskabsorienteret tur og samtidig blive udfordret på både teknik og kondition. Vi træner både tekniske øvelser, herunder balance på cyklen, sving, opkørsler, nedkørsel og bremseteknik. Vi forsøger at implementere specifikke øvelser undervejs på turen med korte og præcise forklaringer, så tiden til træning ikke blot går med at stå stille og se/lytte, men i stedet primært i bevægelse på cyklen. Vi kombinerer en tur, hvor alle er velkomne, og ryttere på alle niveauer er garanteret udfordring.

Mountainbike udgør sammen med trailløb og havsvømning grundlaget for at prøve kræfter med det populære XTERRA Off Road Triathlon.