Aktivitetsoversigt

Holdplan for Aarhus 1900 PULS

Oversigt over alle hold i 1900 PULS

Tryk på + for at læse mere!

Atletik - Training Clinic

Tidspunkt: Fredag – 17.00-18.30

Sommerhalvåret: Marselisborghallen / Stadion.
Vinterhalvåret: Stadion – Ceres Park

Instruktør: Rachid Zaatri

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Intet

Beskrivelse:

  • Alsidig og sjov træning af grundlæggende koordination, kondition og kropslig færdighed
  • Helkropstræning med fokus på skadesforebyggelse
  • Erfaring med klassiske atletikdiscipliner

Training Clinic er for dig der gerne vil træne alsidigt og sjovt.

Vi træner grundlæggende koordination, styrke, løbeteknik og kondition – med udgangspunkt i atletikkens discipliner. Vi træner alle muskelgrupper, små som store, og tilrettelægger træningen så du ikke bliver skadet.

Fysisk og teknisk træning for alle aldersgrupper og alle niveauer. Du behøver hverken være i god form eller god til atletik – alle kan være med og træningen tilpasses den enkelte deltager.

Løb i hverdagene

Tidspunkt: Mandag og onsdag – 17.45-19.00

Sted: Ved AGF Fanshop – Stadion Allé 70, 8000 Aarhus C

Instruktør: Arnold Mac Hansen & Ivan Sloth

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Intet

Beskrivelse:

  • Få et fællesskab bygget på din løbetræning
  • Løb med en af de mange forskellige grupper med tilpasset tempo og distance
  • Udfordringer for både nybegynderen og den erfarne løber

Vi starter fælles, hvorefter vi opdeler os i forskellige tempogrupper inden vi begiver os ud på dagens løbetur. Vores instruktører varierer distancerne og ruten fra gang til gang.

For os er løb meget mere end bare motion. Det er gode oplevelser, fællesskab og frisk luft. Vi tilbyder struktureret løbetræning med erfarne DGI-uddannede løbetrænere i en af landets mest aktive løbeklubber. På vores løbehold vil du blive en del af et løbefællesskab som matcher dit tempo og ambitionsniveau. Læg dertil at vi i Aarhus 1900 træner i naturskønne omgivelser, hvor Marselisskoven og kysten ud til Moesgaard Strand bliver din hjemmebane. Vi planlægger dagens rute for dig og sørger for, at du får varieret dit løb fra gang til gang. Det eneste du skal gøre er at møde op og være med.

Løb i weekenden

Tidspunkt: Lørdag 10.00 – 12.00

Sted: Ved AGF Fanshop – Stadion Allé 70, 8000 Aarhus C

Instruktør: Erik Pedersen

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Intet

Beskrivelse:

  • En lang løbetur i et roligt tempo, som tillader snak og hygge
  • Rutelængder mellem 5 og 16 kilometer
  • Niveaudifferentierede løbegrupper

Om lørdagen løber vi en lang tur. Det foregår i et socialiserende tempo, så vi kan snakke sammen. Holdet opdeles efter hvilken distance man vil løbe fra 5 til 16 kilometer, men husk det er i roligt og hyggeligt tempo, hvor alle kan være med.

For os er løb meget mere end bare motion. Det er gode oplevelser, fællesskab og frisk luft. Vi tilbyder struktureret løbetræning med erfarne DGI-uddannede løbetrænere i en af landets mest aktive løbeklubber. På vores løbehold vil du blive en del af et løbefællesskab som matcher dit tempo og ambitionsniveau. Læg dertil at vi i Aarhus 1900 træner i naturskønne omgivelser, hvor Marselisskoven og kysten ud til Moesgaard Strand bliver din hjemmebane. Vi planlægger dagens rute for dig og sørger for, at du får varieret dit løb fra gang til gang. Det eneste du skal gøre er at møde op og være med.

PULS Yoga

Tidspunkt: Mandag – 16.30-18.00

Sted: Sportens Hus, Stadion Allé 70, 8000 Aarhus C

Instruktør: Daniel Rosengren Pilgaard

Niveau: Alle – også mænd

Udstyrskrav: Yogamåtte (eller håndklæde)

Beskrivelse:

  • Yogaklassen tilbyder udvikling, udfordring og et frirum
  • Vi gennemgår klassiske yogastillinger, meditation, afspænding og åndedrætskontrol
  • Et afbalanceret supplement til hård fysisk træning

Føler du dig stiv og spændt i kroppen? Har du et stillesiddende arbejde, der medfører smerter i ryg eller nakke? Kunne du tænke dig bedre bevægelighed, balance og koordination så er PULS Yoga måske noget for dig.

Hvad enten du er nybegynder eller erfaren yogi, så vil PULS Yoga medføre øget bevægelighed, styrke, kropskontakt og balance. Elementer fra forskellige yogastilarter sammensættes frit, så du kan blive så sikker og selvstændig i øvelserne som muligt.

PULS Yoga er en afslappet og nede på jorden yogatime med plads til alle.  

MTB

Tidspunkt: Tirsdag og torsdag – 17.30-19.00

Sted: Observatoriestien

Instruktør: Brian Poulsen

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Egen MTB og cykelhjelm. (Afdeling har to cykler til udlejning. Pris 50,- og bookes efter først-til-mølle-princip. Kontakt Brian Poulsen for udlejning på bpo@live.dk / 22660095.)  

Beskrivelse:

  • Forbedring af din MTB teknik
  • Niveaudifferentieret undervisning
  • Kaffe før træningen starter

Vores træning handler om den gode MTB oplevelse med fællesskabet i højsædet. Vores instruktører vejleder dig i din udvikling på cyklen, og vi rummer både nybegynderen som den erfarne MTB’er. Vi starter ved Observatoriestien 1 med en kop kaffe 30 minutter før træningens start.

MTB basic

Tidspunkt: Søndag – 9.00-12.00

Sted: Observatoriestien

Instruktør: Brian Poulsen

Niveau: Begynder

Udstyrskrav: Egen MTB og cykelhjelm. (Afdeling har to cykler til udlejning. Pris 50,- og bookes efter først-til-mølle-princip. Kontakt Brian Poulsen for udlejning på bpo@live.dk / 22660095.)  

Beskrivelse:

  • Søndag på sporene i Marseligborgskovene
  • Grundlæggende tekniktræning
  • Kaffe før træningen starter

Har du mod på en søndagstur i et tempo hvor alle kan være med, og ønsker du måske også at arbejde med de grundlæggende teknikker, så kom med ud på sporene søndag formiddag. Vi starter ved Observatoriestien 1 med en kop kaffe 30 minutter før træningens start.

Svømning basic

Tidspunkt: Lørdag 8.45-10.00

Sted: Søndervangsskolens Svømmehal

Instruktør: Jesper Bali Rasmussen & Bjørn Juul Hansen

Niveau: Begyndere

Udstyrskrav: Eventuelt svømmebriller

Begrænsning: 15 deltagere.

Beskrivelse:

  • Fokus på vandtilvænning og vejrtrækningsteknik
  • Undervisning i basis teknik for stilarterne crawl, rygcrawl og brystsvømning
  • Individuelt tilpassede øvelser og feedback

På begynderholdet arbejder vi med vandtilvænning, vejrtrækningsteknik og basal svømmeteknik i stilarterne crawl, rygcrawl og brystsvømning. Instruktøren tilpasser øvelserne til dit individuelle niveau, og alle kan være med.

Svømning

Tidspunkt: Lørdag 9.45-11.00

Sted: Søndervangsskolens Svømmehal

Instruktør: Jesper Bali Rasmussen

Niveau: Let øvet og øvet. Kendskab til de tre stilarter, samt evnen til at svømme 100 meter uden pause.

Udstyrskrav: Svømmebriller

Begrænsning: 15 deltagere.

Beskrivelse:

  • Grundlæggende teknikundervisning i rygcrawl, crawl og brystsvømning
  • Forbedring af vejrtrækningsteknik og kondition
  • Krav: Kendskab til de tre stilarter, samt evnen til at svømme 100 meter uden pause

På svømmeholdet for let øvede er der fokus på grundlæggende teknikundervisning i stilarterne rygcrawl, crawl og brystsvømning. Vi arbejder desuden med vejrtrækningsteknik og kondition, for at du kommer til at kunne svømme hurtigere og længere. Kravet for deltagelse er kendskab til de tre stilarter, samt at man kan svømme 100 meter crawl uden pause.

Open Water Svømning

Tidspunkt: Lørdag 9.00-10.30

Sted: Ballehage

Instruktør: Torben Rokkedal & Ole Hemme

Niveau: Alle, men man skal kunne svømme.

Udstyrskrav: Svømmebriller og våddragt.  

Beskrivelse:

  • Forbedring af tekniske færdigheder som havsvømmer
  • Interval eller distancetræning fra 400-1900 meter
  • Niveauopdelte grupper
  • Instruktør med program og overblik over holdet

Til Open Water Svømningen træner vi dine tekniske færdigheder som havsvømmer, og vi svømmer enten korte intervaller eller længere distancer fra 400-1900 meter. Vi svømmer i niveauopdelte grupper, og der vil altid være en instruktør tilstede med program og overblik.

Open Water svømning udgør sammen med trailløb og mountainbike grundlaget for at prøve kræfter med det populære XTERRA Off Road Triathlon.

Inliners bane

Tidspunkt: Mandag – 18.00-20.00

Sted: Halmstadsgade ved skøjtehallen

Instruktør: Nicolai Benjamin Simmons

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Minimum cykelhjelm, men også gerne andet beskyttelse. Der er mulighed for at låne inliners efter først-til-mølle-princip. Kontakt gerne Nicolai på britten_silkeborg@hotmail.com / 28352323.

Beskrivelse:

  • Træning på lukket areal med 200 meter bane
  • Instruktion med plads til personlig feedback og tilretning
  • Teknik og detaljenørderi  

Rulleskøjteløb på 200 meter bane hvor teknikken er i højsædet, og vi nørder med detaljerne på et lukket areal. Der gives personlig instruktion så den enkelte udøver forbedrer sin teknik på inliners.

Inliners indendørs

Tidspunkt: Fredag – 19:30-21:00

Sted: TST Aktiv Center – Tilst Skolevej 13A, 8381 Tilst

Instruktør: Nicolai Benjamin Simmons / Louise Ammidsbøl Pedersen

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Minimum cykelhjelm, men også gerne andet beskyttelse. Der er mulighed for at låne inliners efter først-til-mølle-princip. Kontakt gerne Nicolai på britten_silkeborg@hotmail.com / 28352323.

Beskrivelse:

  • Træning på lukket bane
  • Instruktion med plads til personlig feedback
  • Teknik, leg og detaljenørderi

Anvisninger:  Parkér på skolens parkeringsplads – hvor der også er bibliotek. Gå ind af hovedindgangen og til venstre. For enden af gangen går du til højre og derefter ind ad en af dørene på venstre hånd. 

I hallen må man kun bruge hjul der ikke har kørt udendørs og ikke er sorte. Der må ikke være bremseklodser på skøjterne.

Sæson: Oktober-Marts

Oktober November December Januar Februar Marts
12. 9. 14. 11. 8. 8.
16. 18. 15. 15.
26. 23. 25. 22. 22.

O-løb intro

Tidspunkt: Udvalgte lørdage

Sted: Grumstolsvej 48, 8270 Højbjerg (med mindre andet er annonceret på hjemmesiden)

Instruktør: Kim, Frank, Anders, Sune eller Anton

Niveau: Begyndere

Udstyrskrav: Løbetøj

Beskrivelse:

  • Introduktion til grundlæggende orienteringsteknik
  • Øvelsesbaseret holdtræning
  • Opgaveløsning

På holdet bliver du introduceret til orienteringsløb og de grundlæggende orienteringsteknikker. Vi starter med en kort teoretisk introduktion til dagens øvelse, som efterfølgende prøves af i praksis. Her bliver du godt klædt på til at komme i gang med orienteringsløb!

O-løb teknik

Tidspunkt: Mandag – 18.00-20.00

Sted: Grumstolsvej 48, 8270 Højbjerg (med mindre andet er annonceret på hjemmesiden)

Instruktør: Kim, Frank, Anders, Sune eller Anton

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Løbetøj med lange bukser

Beskrivelse:

  • Opgaveløsning i naturskønne omgivelser
  • Løb i sjovt og udfordrende terræn
  • Natløb i vinterhalvåret med unik stemning

Orienteringsløbet udforsker det naturskønne terræn samtidig med, at vi får pulsen op. Øvelserne vil variere fra gang til gang, ligesom vi sommetider også prøver os selv af i nye områder. I vinterhalvåret gennemføres træningen som natløb, hvor vi løber med pandelamper.

O-løb interval

Tidspunkt: Onsdag – 18.00-19.00

Sted: Grumstolsvej 48, 8270 Højbjerg (med mindre andet er annonceret på hjemmesiden)

Instruktør: Kim, Frank, Anders, Sune eller Anton

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Løbetøj

Beskrivelse:

  • Intervaltræning med periodevis høj intensitet
  • Niveautilpasset træning og fælles pauser
  • Fire typer intervaltræning med skift fra gang til gang

Intervaltræning bygger din kondition op igennem træning med periodevis høj intensitet efterfulgt af korte pauser. Aktiviteten tilpasses den enkeltes niveau, således at pauserne bliver holdt i samlet flok. Vi skifter imellem fire typer intervaltræning fra gang til gang, så du bliver udfordret på nye måder.  

Outdoor Fitness

Tidspunkt: Torsdag 18.15-19.15

Sted: Foran Marselisborghallen

Instruktør: Mathias Kosack

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Intet

Beskrivelse: 

  • Kendte øvelser i ukendte omgivelser og variationer
  • Træning og leg i ét
  • Naturen som styrkecenter

Outdoorfitness er et tilbud om træning i naturen. Vi bruger de fantastiske omgivelser omkring Aarhus til at komme ud og dyrke noget motion med en hyggelig og social tilgang. Med nogle vante øvelser og aktiviteter, sætter vi dem ind i en uvant kontekst og opnår på den måde en helt ny brug af naturen. Outdoorfitness er altså til dig der vil ud i naturen og dyrke din motion og idræt. Vi løber i roligt tempo rundt til små “stationer” i byens natur.

Trailløb

Tidspunkt: Torsdag – 18.00–19.15

Sted: Aarhus 1900 Triathlon, Observatoriestien 1

Instruktør: Jacob Justesen & Christian Aarosin Hansen

Niveau: Alle

Udstyrskrav: Pandelampe i vinterhalvåret fra oktober-marts.

Beskrivelse:

  • Løb på og udenfor etablerede skovruter
  • Bakket og strandnært terræn
  • Garanti for en varieret, udfordrende og sjov løbeoplevelse

Trailløb er løb på og uden for de i forveen etablerede skovruter. Marselisborgskovens bakkede og strandnære terræn udgør arenaen for en varieret, udfordrende og sjov løbeoplevelse. Er du til jord under sålerne, og er du klar på en anderledes løbeoplevelse, så er det med garanti noget for dig!

Trailløb udgør sammen med mountainbike og havsvømning grundlaget for at prøve kræfter med det populære XTERRA Off Road Triathlon.

MTB TRI

Tidspunkt: Lørdag – 9.00-11.00

Sted: Aarhus 1900 Triathlon, Observatoriestien 1

Instruktør: Peter Vestergård, Lasse Madsen & Christian Aarosin Hansen

Niveau: Let øvet – Man skal have prøvet det før.

Udstyrskrav: Egen cykel og hjelm

Beskrivelse:

  • Teknisk udfordrende MTB kørsel for den letøvede mountainbiker
  • Elementer af konditionstræning hvor pulsen skrues i vejret
  • Turen kombineres så alle mountainbikere vil blive udfordret uanset niveau

Aarhus 1900 tri MTB træningsholdet er for alle der vil køre en fællesskabsorienteret tur og samtidig blive udfordret på både teknik og kondition. Vi træner både tekniske øvelser, herunder balance på cyklen, sving, opkørsler, nedkørsel og bremseteknik. Vi forsøger at implementere specifikke øvelser undervejs på turen med korte og præcise forklaringer, så tiden til træning ikke blot går med at stå stille og se/lytte, men i stedet primært i bevægelse på cyklen. Vi kombinerer en tur, hvor alle er velkomne, og ryttere på alle niveauer er garanteret udfordring.

Mountainbike udgør sammen med trailløb og havsvømning grundlaget for at prøve kræfter med det populære XTERRA Off Road Triathlon.

Svømning TRI (Gruppe 4)

Tidspunkt: Lørdag 14.00-15.00

Sted: Svømmestadion – F. Vestergaards Gade 5, 8000 Aarhus C

Instruktør: Ole Hemme

Niveau: Alle, der kan svømme

Udstyrskrav: Svømmebriller

Beskrivelse: 

  • Tilrettelagt svømmetræning
  • Forbedring af vejrtrækningsteknik og kondition
  • Bedre teknik og vandføling

Triathlon er for alle: Ung, ældre, høj, lav, smidig såvel som usmidig, og det har vi indset i 1900TRI. Dog kræver det at man kan svømme! Gruppe 4 er for dig som vil lære at svømme crawl, blive mere tryg i vandet og muligvis prøve kræfter med en triathlon på sigt.

Til træningen vil der altid være et program som skal følges. Programmet tilpasses den individuelles niveau, og der er fokus på lige netop den enkeltes udfordringer selvom man starter op midt i en sæson. Eksempler på klassiske udfordringer er: Smidighed i skuldrene, koordinering af vejrtrækning, position og balance i vandet. Udover disse elementer er der fokus på det abstrakte element; vandføling. Vandføling er basal for at være tryg i vandet og kunne svømme, og indlæringen er forskellig for alle. Trænerteamet tager udfordringen op samme med alle som viser vilje og stædighed, men husk: Træneren kan vise vejen, men svømmeren skal selv svømme den.

En ting er dog sikkert: I Fællesskab Er Vi Stærkest.

OBS. Kom 15 minutter inde træningen påbegyndes, da vi præsenterer dagens program ved bassinkanten, og hopper i vandet kl. 14:00